Follower kesayangan

Tuesday, July 6, 2010

Ranggau

Tajuk : Ranggau
Penulis : RAM
Komen : Boleh tahan....

Tuan Gimbang, seorang jutawan Sabah mempnyai perniagaan yang besar. Apabila anak bongsunya, Janet hilang, die menyuruh Ursila mengupah penyiasat persendirian kerana tidak mahu berita kehilangan anaknya akan mempengaruhi perniagaannya. Ursila telah mengupah Rusdi, seorang penulis novel thriller untuk menjejaki adiknya. Pada masanya yang kejadian pembunuhan wanita semakin berleluasa. Mata dan buah pingang mereka telah dikeluarkan dari tubuh.

Pada mulanya Rusdi menolak permintaan tersebut kerana die bukanlah seorang penyiasat, tetapi kerana desakan Ursila dia setuju. Lagipun dengan peluang ini dapatlah jadikan pengalman untuk memantapkan penulisannya nanti.

Tuan Gimbang tidak mesra dengan Rusdi. Pengalaman hidup dan kedudukannya menjadikan dia tidak mesra dan sukar untuk mempercayai orang luar. Namun keberanian, ketegasan serta kepatuhann Rusdi kepada agama Islam membuka mata Tuan Gimbang kepadanya. Kehadiran Rusdi membakar cemburu Doktor Zahid, kekasih Ursila. Dia cemburu melihat kemesraan Tuan Gimbang dengan Rusdi. Sedangkan sehingga kini walau bagaimana pun dia cuba mengambil hati Tuan Gimbang, Tuan Gimbang tetap tidak menyukainya.

Rusdi dan Ursila cuba mencari Janet di kelab-kelab malam. Mereka bertembung dengan Kim, Kali terakhir Ursila berjumpa Janet, adiknya bersama lelaki cina itu. Dengan bantuan Inspektor Solehin, kawan lama Rusdi, Kim berjaya ditangkap. Namun belum sempat Kim membuka rahsia, dia telah dibunuh. Demi menghalang penyiasatan ini, Inspektor Solehin turut dibunuh. Kematian Inspektor Solehin telah menyemarakkan lagi perasaan Rusdi untuk mencari pembunuh sebenar demi menebus kematian sahabatnya.
**************************************************************************
Dah lama saya x post apa2... sangat bizi... (T..T), InsyaALLAh.. ada masa terluang, saya akan update selalu blog ni...
Buat Luna n Huda,
Saya minta maaf.. mungkin saya tak dapat nak post ttg cara jahit baju kurung moden.. huhuhuhu... ekceli saya tak sempat pon belajar habis jahit baju kurung moden tu... yang sempat belajar pon dah ingat2 lupe. Sory sesangat.

Saya nak wish Happy Birthday buat Mek Ja yang ke 25 tahun. Semoga ALLAH merahmati mu selalu...

7 Julai 2010

Happy Birthday Ija,
Happy Birthday Ija,
Happy Birthday Ieeeeeeeeeja,
Happy Birthday Ija...

1 comment:

  1. thank you....
    ehem2, bukan 25 laa...
    br 20..
    ngee...

    Jubli Perak sudaa...

    ReplyDelete