Follower kesayangan

Wednesday, August 14, 2013

Raya dan duit raya


Dah lama x update blog..
bz beraya..dan mengedar kad :P
maklum jelah hari dah nak dekat...
berdebar wei

Hari ni hari ke2 keje
sies xde mood nak keje..
otak asik fkir persiapan yg x siap
uwaaaa
ha pdn muke gatal semua nak DIY
pastu terbongkang nak siapkan semua.
utk b2b lain kalau hangpa memasang angan2 utk men DIY sila lah bermula dr awal ye~

Mlm ni smbung lg buat bunga telo yg x ckup..
tetibe ting tong
ting tong ting tong ting tong
ting tong ting tong
ishh  sape  pulak x bw kunci rumah ni
ni yg rs mcm menyampah giler dok kat bilik paling dekat dgn pintu depan..
huhuuu
kene pulak ting tong2 tu x berhenti..
berbulu je telinge

bgn.. buka pintu..
"makcik nak raya!"
err...
"takde kuih raya"
"nak duit raya!"
" errr tak de raya.. makcik tinggal sorang je"
rs serba slh
sbb x dpt nak ajak masok
habuk kuih raya pon x de.

tetibe teringat zaman kecik2
suke suki je beraya umah ntah sesapa sbb nak kumpul duit raya
tapi bebudak skrg lagi dasyat 
mmg muke tebal je minta duit raya
hmmm

Duit raya adalah pemberian ikhlas tanda sedekah dr pemberi
selalunya bg kat anak2 
supaya dorang happy bila time raya
dan semangat nak berpuasa dan beraya utk thn2 seterus2nya..
tp skrg 
duit raya dah mcm dah jd budaya
mind set kalau pg beraya mesti dpt duit raya
tu blom lg yg jenis mulut longkang
"eee singgit je"
huhuhuu
kalau sy yg jd mak
malu giler x tahu mne nak sorok muke..

Mmg bgslah budaya bersedekah
tp as a perent/ cikgu/ penjaga kite ada tanggungjwb utk terangkan pd bebudak ni konsep duit raya
supaya dorang fhm
duit raya adalah pemberian yg bukan atas permintaan
kalau org bg kite terima
kalau org tak bg kite diam jer lah..hmmm

Ekceli
Tahun ni seposen pon x de budget utk duit raya
utk umi abh pon x de
cuma belikan songkok dan tudung raya je~

maaf umi abh
adik2
thn ni x de budget
hanya menyumbang dodol se kg dan semperit sebalang
sbb tu aku rs berslh je bila ada bebudak minta duit raye
sekian,
Selamat hari raya
Maaf zahir dan batin

Aku yg pokai~

2 comments: