Follower kesayangan

Tuesday, February 9, 2010

The Last Juror

Tajuk buku : The Last Juror (English version)
Penulis : John Grisham

Salam buat semua,

Akhirnya saya berjaya menghabiskan novel ini.. yeah!!!! clap clap clap.. Sinopsis buku ni pernah saya 'post' kan sebelum ni semasa sy membaca buku versi terjemahan. Jadi kali ini saya akan perbaiki sinopsis saya dan menambah perincian sedikit... Semoga dengan sinopsis buku ini akan memberi idea dan menimbulkan rasa minat kepada org lain untuk membaca buku ini.
Buku berlatarbelakangkan zaman 70-an ini mengisahkan Willie Traynor, 2 tahun telah membeli syarikat akhbar, The Times yang muflis milik majikannya dengan meminjam duit neneknya yg kaya. Peristiwa pembunuhan Rhonda Kasselaw janda yang dirogol dan dibunuh di hadapan 2 orang anaknya telah menggemparkan bandar Ford County. Willie sebagai satu2nya penerbit akhbar di daerah itu telah menjalankan tugasnya menyiasat dan melaporkan setiap perkembangan kes tersebut. Suspek utama Danny Padgit telah ditahan. Keluarga Padgit tidak bercampur dengan orang luar dan tinggal di sebuah pulau. Mereka sangat terkenal dengan aktiviti yang bercanggah dengan undang2; pembalakan haram, dadah, penipuan insuran, dan lain2.
Seramai 12 orang juri telah dipilih. Semasa perbicaraan di adakan Danny dan peguamnya Lucien telah bersekongkol mewujudkan saksi palsu yang memberikan alibi kepada Danny, namun alibi tersebut tidak dapat melawan bukti kukuh darah Rhoda pada baju Danny dan air mani Dany pada tubuh Rhoda. Danny telah mengugut juri2 tersebut, namun juri2 telah sebulat suara memutuskan Danny bersalah. Tetapi terdapat bantahan hukuman mati dari beberapa juri. Danny telah dihukum penjara.
9 tahun berlalu, Danny telah dibebaskan dengan parol. Kematian 2 orang juri perbicaraan Danny; lenny Fargason dan Mo Teale telah menimbulkan kebimbangan penduduk Ford County. Danny Padgit sekali lagi menjadi suspek utama! Nota kecil Miss callie Ruffin menunjukkan kedua2 juri yang dibunuh adalah 2 dari 3 juri yang menentang hukuman gantung ke atas Danny. Pelbagai spekulasi dibuat. Adakah Danny tersalah bunuh atau rasa dikhianati?
Pembunuhan juri terakhir Miss Maxine Root telah membawa kepada penangkapan Danny walapuntiada bukti kukuh. Lucien telah meminta perbicaraan bagi jaminan di adakan.
Semasa perbicaraan di adakan, seseorang telah melepaskan ke dalam mahkamah dan mengenai kepala Danny. semua hadirin yang menghadiri perbicaraan tersebut panik. danny telah mati dibunuh. Setelah 1 jam berlalu, penembak tersebut telah membunuh diri dan ditemui mati dalam keadaan bogel di atas bangunan mahkamah tersebut. Dan penembak tersebut adalah Hank Hooten peminat Rhoda Kasselaw.
Perkataan baru yg saya ingin kongsi ;
SMIRK = senyum sinis

No comments:

Post a Comment