Follower kesayangan

Monday, February 22, 2010

Mikhail

Tajuk : Mikhail
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Komen : Boleh tahan best...


Saya beli buku ni pada 25 April 2009... dan hampir setahun berlalu baru saya berkesempatan nak menghabiskan buku ni. Sungguhlah lama... sempat 2 orang rakan ku membaca dahulu....

Buku ini mengisahkan Mikhail yang dibesarkan oleh Dicken sebagai pembunuh profesional demi membalas dendam atas pembunuhan keluarganya, keluarga Sadon. Walaupun dia cekap membunuh namun dia tidak boleh terkena cahaya mathari ke dalam mata... Jika berlaku dia akan masuk ke satu dimensi lain... dan berjumpa Tahir...

16 thn berlalu, kini tiba masanya untuk dia membalas dendam... Mr yap dan Mr Sundram telah berjaya dibunuh.. 1 note 1 USD menjadi killer signature Mikhail. Tinggal 2 orang lagi yang perlu dibunuh. Setelah tiba di Malaysia, Mikhail mendapati misi kali ini berbeza... die juga dikehendaki membunuh keluarga mereka yang telah membunuh keluarganya... berbeza dengan prinsipnya membunuh orang yang hanya bersalah sahaja. Misinya membunuh Raihana tidak dapat dilakukan, hatinya memberontak... Raihana, anak kepada Halim yang juga sepatutnya dibunuh telah mencairkan hatinya.... Kegagalannya membunuh Raihana menjadikan Mikhail diburu. Malah Raihana juga turut menjadi buruan Pembunuh tersebut.

Mikhail telah menyelamatkan Raihana dari pembunuh tersebut. Raihana cuba membantu Mikhail untuk mencari identiti dirinya yang sebenar kerana Raihana percaya bapanya bukan seorang pembunuh.
Kedah ~ Mikhail telah bertemu dengan Tahir , insan yang sering wujud semasa die dalam keadaan paranormal. Tahir adalah abang Mikhail menceritakan perkara sebenar kejadian 13 tahun yang lalu..... kejadian dia menjual Mikhail @ Mahmud kepada Tuan Sadon. Mikhail buntu kerana cerita ini bertentangan dengan apa yang Dicken maklumkan kepadanya.

Mikhail menyerah diri kepada Inspektor Zetty yang juga merupakan kakak kepada Raihana. Pembunuhan demi pembunuhan berlaku dengan meninggalkan note 1USD tetapi Mikhail menafikan dia membunuh. Kharis menjadi suspek. Kematian Datuk Yap telah menggagalkan usahasama Syarikat Halim.. Datuk Bakri ditangkap. Kematian Datuk Bakri dalam tahanan polis telah memburukkan lagi keadaan. Seseorang orang dalam telah membunuh Datuk Bakri!!!!... Siasatan dijalankan.

Kharis telah berjaya melarikan diri dari tahanan polis. Dia telah menculik keluarga Halim ke sebuah kilang terpencil dan mengugut supaya Mikhail diserahkan kepadanya. Kharis rupanya merupakan Mikhail 155. Seorang pembunuh profesional yang dilantik oleh Dicken. Kilang tersebut meletup, namun keluarga Halim sempat diselamatkan dengan bantuan Mikhail atau Mikhail 496 @ Mahmud.

Inspektor Sharani telah ditangkap dan disiasat. Dia disuspek Mikhail 159. Peristiwa ini telah memalukan insitusi polis. ASP Tim selaku ketua meletakkan jawatan sebagai tanda kecewa menjalankan tanggungjwb sebgai ketua mejaga anak buahnya.

Namun sepandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah. Sebelum terlambat, Mikhail 496 berjaya menjumpai bukti. Inspektor Sharani tidak bersalah. Dia cuma dijadikan kambing hitam. Dan akhirnya pembunuh sebenar telah ditangkap.

No comments:

Post a Comment