Follower kesayangan

Wednesday, April 21, 2010

The Kite Runner

Tajuk : The Kite Runner
Penulis : Khaled Hosseini
Komen : Memang sangat BESTTTTTTTT

Sebab saya terlalu suka sangat dengan jalan cerita novel ini, saya tak sampai hati untuk cut babak2 dalam novel ini. Sinopsis kali ini akan agak panjang jadi saya akan post 2x.

Bahagian I

Amir seorang kanak2 berbangsa Pashtun membesar bersama-sama Hassan, anak kepada Ali, orang gaji ayahnya berbangsa Hazara di bumi Kabul, Afghanistan. Ibu Amir meninggal dunia semasa melahirkannya manakala ibu Hassan pula meninggalkan Hassan selepas melahirkannya, oleh itu bapa Amir telah mengupah seorang wanita untuk menyusukan mereka. Ayah Amir seorang yang kaya dan budiman, dia sangat menyayangi kedua-duanya. Namun ayah Amir bimbang dengan sikap Amir yang terlalu lemah. Assef sangat gemar menulis, Rahim Khan, rakan baik ayah Amir yang sangat memahami dan menyokong minat Amir menulis cerita.

Hassan dan Amir selalu bermain layang2 bersama. Hassan sangat setia kepada Amir dan Amir pula selalu membacakan buku cerita kegemaran Hassan Shanamah mengenai Sohrab dan Rostam kerana Hassan tidak boleh membaca. Assef kanak2 yang tua beberapa tahun dari mereka tidak suka Amir berkawan dengan Hassan, dan menyalahkan Amir. Tetapi Hassan telah membela dan mengugut untuk melastik mata Assef. Assef cepat beredar tetapi mengugut untuk membalas dendam.

Semasa pertandingan layang-layang, Amir teah berjaya menjatuhkan layang2 pesaingnya, Hassan yang mmg cekap mengejar layang2 segera mengejar layang2 yang putus tersebut. Malangnya dia telah diekori oleh Assef dan 2 orang kawannya. Assef memaksa Hassan menyerahkan layang-layang itu, tetapi Hassan enggan. Pada masa yang sama, Amir pergi mencari Hassan, dia terdengar suara Hassan yang telah dikepung oleh Assef. Amir berasa takut dan cepat2 menyorok. Assef menjadi marah dan meliwat Hassan. Amir terlalu takut untuk membantu Hassan. Dia merasa bersalah dan malu dengan dirinya sendiri. Risau kasih sayang sayang ayahnya akan berkurangan, dia mendiamkan diri perkara ini.

Semenjak hari itu, Amir cuba megelakkan diri dari Hassan. Amir berasa sgt malu dengan diri sendirin kerana Hassan yang melayan nya dengan baik. Cemburu dengan kasih sayang ayahnya kepada Hassan, Amir juga bimbang jika ayahnya mengetahui sikap Hassan yang berani untuk mendapatkan layang2 dan betapa pengecutnya dia tidak membantu semasa Hassan diliwat. Dia risau ayahnya semakin menyayangi Hassan lebih dari dirinya. Amir telah mencadangkan agar ayahya mengupah orang gaji baru, ini telah menyebabkan ayahnya sangat marah.

Majlis besar-besaran dibuat untuk meraikan harijadi Amir. Pelbagai hadiah diterima, tetapi tidak dapat menggembirakan Amir kerana dia masih dihantui peristiwa tersebut. Ali dan Hassan telah menghadiahkan nya buku Shanamah kepada Amir. Ini menambahkan rasa bersalah Amir terhadap Hassan.

Amir telah meletakkan jam tangan jadiah hari jadi pemberian ayahnya secara senyap-senyap di bawah tilam Hassan semasa Hassan dan Ali tiada di rumah. Hassan mengaku mencuri jam tersebut. Tetapi ayah Amir terus memaafkan Hassan. Amir berasa tidak puas hati kerana ayahnya paling tidak suka kepada pencuri. Namun Ali tetap bertegas untuk pergi dari rumah itu tanpa mengendahkan rayuan bapa Amir. Pemergian Hassan memberi sedikit kelegaan kepada Amir, namun dia masih sentiasa dihantui peristiwa tersebut, dan rasa bersalah terhadap Hassan.

to be continue....

No comments:

Post a Comment