Follower kesayangan

Tuesday, May 18, 2010

Cinta Sufi

Tajuk : Cinta Sufi
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Komen : Suker banget!!!



Novel ni adalah triologi kepada buku Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu dan Hijab Sang Pecinta. Triologi ni yang paling saya suke bangeeeeeeeeeetttttttt dalam byk2 novel RAM. Kerana buku ini 2 kali saya menjejakkan kaki ke Pameran Buku... tapi malangnya pada hari pelancaran tu saya terlewat.. tak sempat nak jumpa dengan RAM... sgt keciwa... melepas saya nak dapatkan tandatangan beliau...

Serba sedikit ttg novel ini :

Catrina seorang bangsawan yang baru kehilangan suaminya semasa berperang dengan Turki. Dia mendapat mimpi bertemu dengan Maryam yang meminta dia datang ke Hulu Melaka dengan syarat die mesti mencari lelaki bertanduk dua untuk mengiringi perjalanannya ke Hulu Melaka. Die nekad berlayar ke Hulu Melaka bersama Kapten Leandro kawan suaminya, Alianso dan pengikutnya.

Laksamana Sunan @ Saifuddin telah tersedar dari tidur. Dia telah kembali ke zaman Melaka namun die telah kehilangan segala kudrat. Dia telah dijumpai oleh Catrina terdampar di Pantai Punggor dan ditawan sebagai hamba.

Taghut telah menjelma sebagai Pangeran Garitno dan telah menghidupkan kembali Puteri Kober Gandreng dgn mengubahnya menjadi pontianak. Mereka telah menggangu perjalanan rombongan Catrina ke Hulu Melaka, namun bangsa Polip sempat menyelamatkan Laksamana Sunan sebelum dicederakan oleh Taghut.

Laksamana Sunan telah dibawa ke banjaran kediaman bangsa Polip oleh Indera dan Yedee, pahlawan hebat bangsa Polip dan dirawat di sana. Luna, bekas menantu Thariq (ketua bangsa Polip) rupanya telah lama jatuh hati kepada Laksamana Sunan, namun, Thariq meminta Luna melupakannya kerana dikhuatiri bangsa manusia akan membuat binasa terhadap bangsa mereka. Setelah sembuh, Laksamana Sunan telah dibawa oleh Indera dan Yedee ke Hulu Melaka semula.

Panglima Awang Bagan, Hang Lekir dan Hang Tuah telah bersiap sedia di Hulu Melaka. Dalam masa yang sama, Taghut telah bersekongkol dengan makhluk bayangan dan Kapten Leandro yang telah berpaling tadah kepada Catrina. Peperangan besar telah terjadi di Hulu Melaka. Pihak yang benar pasti akan menang.. tetapi banyak darah yang terkorban demi sebuah kemenangan.... Siapakah yang terkorban dlm peperangan ini?Adakah Catrina dapat bertemu Maryam? ......

Saya sangat suke buku ini, mmg BEST!!! dan sy rekemen pd sesiapa yang minat membaca untuk dapatkan buku ini..

No comments:

Post a Comment