Follower kesayangan

Sunday, January 26, 2014

Aku Bercerita


Tajuk : Aku Bercerita
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Genre : mistik?

gambar dari Mr Google

Novel RAM kali ni mengisahkan seorang penulis, 'Aku' yg tetiba blank tak dapat ilham nak menulis.. 'Aku' pergi bercuti untuk mendapatkan ilham.. tapi dia melalui peristiwa pelik apabila tiba2 muncul satu persatu cerpen  dalam laptopnya. Keliru dengan kewujudan cerpen-cerpen tu.. tapi 'aku' yang rasa terdesak  mencuri cerpen-cerpen tersebut. 

Kalau dah baca sampai habis, sebenarnya novel ni menggabungkan 5 pelbagai cerpen dan 1 cerita tentang 'Aku'. Mula-mula baca memang rasa pening skit sebab otak cuba nak kaitkan cerpen-cerpen  tu... tapi sebenarnya cerpen-cerpen tu cuma cerita yang dihasilkan oleh 'Aku'... so x perlu nak pening2 sgt.. ahaks..

5 cerpen; bunian, culik, cinta matiku, sang kancil dan cut.. paling suke cerita bunian..  RAM x dapat dinafikan memang 'pakar' dalam novel mistik2 gitu..  cerpen culik mengisahkan pembalasan dendam mangsa perdagangan manusia. Cinta mati pula berlatarbelakangkan zaman komunis dulu.. suspen juga sebab x sbr nak tahu siapa pembunuh sebenar...
Sape yg memang peminat setia RAM, pasti teringat-ingat novel-novel RAM yang lain kerana novel ni menghimpunkan watak-watak dalam novel beliau sebelum ni. Bagi sesapa yg nak baca novel ni, baca rilek2 je k, tu je.. x sbr nak review buku P.S I Love U.. :) 

No comments:

Post a Comment