Follower kesayangan

Thursday, February 25, 2010

Shopaholic & Sister

Tajuk : Shopaholic & Sister
Penulis : Sophie Kinsella

Komen : BEST...



Sebelum ni saya selalu tertanya2 kenapa Ex Officemate saya minat sgt baca Novel Sophie Kinsella. Lepas baca novel ni saya sudah faham perasaannya. Mcm mkn pop corn masa tgk wayang...best... errr.. best ke mkn pop corn sambil tgk wayang? best kot.. sebab seumur hidup saya cuma pernah sekali je tgk wayang... itupon x de pop corn.. mmm tapi novel ni memang best dan kelakar.

Novel ni mengisahkan Rabecca@ Becky yang suke sangat bershopping.. beg, kasut, baju, makanan, perabot.. pendek kata semua benda nak di shopping. Becky dan suaminya merancang berbulan madu selama setahun mengelilingi dunia namun poskad dari Suze kawan rapat nya membuat mereka menukar rancangan untuk pulang ke London secara mengejut.

Sebelum pulang ke London, mereka singgah di Milan, Kota fesyen kerana Luke mempunyai urusan perniagaan dengan Kumpulan Arcodas. Semasa Luke pergi meeting, Becky berjalan2 disekitar Milan. Kali ini dia nekad untuk tidak bershoping dan cuma membeli tali pinggang untuk Luke sebagai ganti talipinggang yang telah rosak. Semasa hendak membayar talipinggang... pintu stor kedai tersebut terbuka..Angel Bag!! Becky tidak kisah dengan harga bag itu walapun dijual dengan harga yang mahal, 2000 Euro.. tetapi untuk membeli bag tersebut dia terpaksa menulis nama dan menunggu giliran sekiranya stok ada. Dengan pertolongan Nathan Temple, dia akhirnya dapat membeli bag tersebut dengan menggunakan kad kreadit emergency yang disorokkan dalam compact powder.. Becky berjanji akan membalas jasa baik Nathan.

Sampai saja di London, ibu bapa Becky terkejut dengan kepulangannya.. dan bersikap ganjil.. seolah2 menyembunyikan sesuatu... Suze pula telah mendapat kawan baru, Lulu. Lulu dan suze sama2 suka menuggang kuda dan berkongsi pengalaman menjaga anak. Walaupun Becky cuba sedaya upaya untuk membantu atau ikut serta dalam aktiviti mereka tetapi Becky rasa dirinya dipinggirkan oleh Suze. Becky telah mengajak Suze bercuti ke Milan untuk meraikan hari jadi Suze yang tidak lama lg.. tetapi Suze mahu menyambutnya dengan Lulu.. Ini menyebabkan Becky terasa hati dengan Suze.

Keadaan menjadi semakin buruk apabila mereka pulang ke New York bila semua barang2 yang dibeli Becky tiba. Becky telah membeli pelbagai barang tanpa pengetahuan Luke. Ini menyebabkan Luke bengang. Becky telah menjual barang2 tersebut secara senyap2 dalam ebay. Becky sangat terkejut apabila mendapat tahu yang dia mempunyai seorang kakak anak dari hubungan ayahnya dengan wanita terdahulu sebelum ibunya dan Becky sangat teruja untuk bertemu Jess kakak tirinya.
Nathan telah menghubungi Becky.. dia berminat untuk bekerjasama dengan syarikat Luke. Tetapi Luke tidak berminat untuk bekerjasama dengan Nathan. Becky telah menipu Nathan dengan mengatakan Luke sakit. Dalam masa yang sama Becky telah menjemput Jess ke apartment mereka dan membuat pelbagai persiapan untuk menyambut kedatangan Jess. Pelbagai aktiviti telah dirancang. Jess sangat berbeza dengannya. Jess benci bershopping, sangat kedekut, dan suka belajar mengenai batu. Becky rasa tidak dihargai apabila Jess tidak suka semua aktiviti yang telah dirancang. Becky mula hilang sabar bila Jess mula mencampuri urusan perbelanjaannya. Kedatangan Nathan ke pejabat Luke telah membongkarkan semua. Luke sangat marah kerana Becky mengenai Nathan. Mereka bertengkar.. dan Luke telah terlepas cakap yang Jess adalah lebih bagus darinya.
Luke telah bertolak ke Cyprus untuk melawat hotel Nathan. Becky merasakan rumahtangganya sudah sampai ke penghujung. Dia cuba menghubungi Suze tetapi tidak dapat.. ibu bapanya pula sedang bercuti ke luar negara. Die nekad ke Cumbria untuk berjumpa Jess.Becky ingin meminta maaf dari Jess dan mengubah dirinya seperti Jess. Tetapi Jess tidak mahu menerimanya. Jess telah pergi mendaki bukit... Becky cuba mengejar Jess... Hujan mula turun dan jalan mula licin. Becky telah terjatuh.. dan Jess telah membantunya sementara mereka menunggu hujan berhenti. akhirnya mereka sedar walapun mereka mempunyai minat yang berbeza teapi mereka mempunyai semangat passion yang sama. Suze telah datang untuk untuk menyelamatkan mereka.
Becky, Jess dan Suze telah menyertai piket menentang pembinaan Maybell Shopping Complex. Becky sangat terkejut apabila mendapat tahu Maybell Shopping Complex adalah projek bersama syarikat suaminya dengan Kumpulan Arcodas.
Perkataan Baru :

SKINFLINT : Orang yang kedekut
STAMMER : Gagap
Cth : The speech therapist has almost cured his stammer
Saya sudah mula bosan 'menjadi seorang penganggur... Saya jadi buntu... saya tak tahu apa yang perlu saya buat.. dan saya rasa seperti seorang yang gagal... tetapi buku ini membantu saya untuk berfikir positif.... apapun yang berlaku... kita harus bersyukur.... kerana pasti ada yang lebih teruk dari kita... lagipun ini semua kan ujian dari tuhan... Saya telah menyiapkan baju makcik saya tetapi tak sempat nak snap gambar baju tu dah dihantar pada tuannya. Projek saya sekrang ialah membaik pulih baju manik my mom's friend...
Oh ya... Saya ingin mengucapkan Selamat menyambut Maulidurrasul pada semua... sama2 lah kita membanyakkan Selawat dan Salam ke atas Nabi Muhammad... :)

5 comments:

  1. hahahaahah
    detail giler summary!
    mmg best.akak patot bace undomestic goddes.tak slp la.best!!

    ReplyDelete
  2. ni yang tetibe nak tuka hobby ni....
    best nye dapat baca banyak buku....

    ReplyDelete
  3. kery > hahahaha... pasni sesapa yg mls nak baca buku novel yg beratus2 mukasurat boleh baca kat sini je....

    ila > hehehe... buat kek pon best gak apa... cume sy x de bakat nak baking.. :)

    ReplyDelete
  4. minaciikuuuuuuu..hehehhe....anda pasti kenal siapa anonymous ini hahahha...perkhhh mantopp..anda mmg suke baca buku..hahah..tau x..akak da beli 4 buku sophie nih...tp hampehh 1 pon x khatam lg!! hahahah..sbb baca jekk confirm lena diulit mimpi...mmg best si becky tu..tp...WA MMG XSUKE BACA BUKUUUUU...

    ReplyDelete
  5. Wah Malachiku, hahahha.. byk nyer akk dah beli!!!! haah mmg best... x snagka plak best.. x lama lagi pesta buku.. mm tp tgh pokailah.. cedih.....

    ReplyDelete